a zákonitosti jejich skladby
V klasické hudbě (a zejména v hudbě folkové) hrají nástroje kromě melodie také akordy. Akord je složitý souzvuk několika tónů, které dohromady znějí ladně. Akordy jsou také základem sborového zpěvu.
Akord | Tóny, ze kterých se skládá |
Cdur | C, E, G |
Gdur | G, H, D |
Amoll | A, C, E |
Můžete se podívat na složení všech základních akordů.
Základ systému je matematický, ale každý si ho pamatuje podle něčeho jiného. Zkusme to tedy zpočátku počítat.
Ta čtyřka a sedmička jsou charakteristická čísla pro akord typu dur. 0 - 4 - 7 Je to maska dur akordu.
Základ | + 4 | + 7 | Výsledný akord |
C | E | G | C dur |
D | F# | A | D dur |
G | ? | ? | Gdur |
Molové akordy se tvoří podobně, jen druhý tón není o čtyři, ale jenom o tři půltóny od základu. Takže C moll má tóny C, D#, G. Maska moll akordu je 0 - 3 - 7.
Základ | + 3 | +7 | Výsledný akord |
C | D# | G | C moll |
D | F | A | D moll |
G | ? | ? | G moll |
Protože je to trochu složité, existují některé pomůcky, jak si zapamatovat skladbu akordů. Jednou z nich je durový akordový trojúhelník, se kterým se dá otáčet po chromatickém kruhu. Doufám, že je to vidět:
V praxi se tato pomůcka na chromatickém kruhu nepoužívá, ale je důležitá pro pochopení, že všechny durové akordy se dají odvozovat posouváním. Úplně jasné je to kytaristům, kteří umějí hrát baré akordy přes všechny struny. Baré se dají libovolně posouvat po pražcích, a tak vznikají různé akordy jedním hmatem. Dá se to trochu znázornit i na klávesnici.
Mollový trojúhelník a klávesový nákres vypadají trochu jinak, ale způsob rotace a posouvání je stejný jako u duru.
Na akordovém trojúhelníku v chromatickém kruhu jsou hezky vidět intervaly (vzdálenosti) akordových tónů. Popíšu na příkladu Cduru:
Jak si možná pamatujete, intervaly 3, 4, 5 (9, 8, 7) půltónů tvoří ladný souzvuk. Všechny tyto intervaly jsou v akordu zastoupeny. To je docela zajímavá vlastnost částečně vysvětlují, proč akordy znějí hezky. (Přesně to neví nikdo a je to otevřená kapitola psychologie a matematiky.)
Naopak v žádném základním (dur nebo moll) akordu nikdy nenajdete disharmonický interval (1, 2 nebo 6).
Mollové akordy obsahují stejné souzvučné intervaly jako dur, pouze v jiném pořadí. Je to důležité -- ta změna pořadí způsobí naprosto jiný dojem z akordu. Pro příklad A moll:
Pokud znáte různé sedmičky, šestky, dimy, susy a podobné vylomeniny, tak o těchto akordech v tuto chvíli řeknu jen to, že
Další: Stupnice
Hudební nauku píše Yuhů, mail: janovsky@gmail.com