Jak se řídí auto
Soupis hlavních postupů, abych to do příště nezapomněl.
Nasedání do auta
Zkontroluju:
- vzdálenost sedačky od pedálů, spojka musí jít sešlápnout na nataženou
nohu, ale zase ne moc blízko volantu
- sklopení sedadla (ruce musejí dosáhnout na opačnou stranu volantu)
- nastavení zrcátek (levé má mířit do levého pruhu, ne dozadu)
- zapnu pás
- rozsvítím světla (v každém autě se to dělá jinak)
Nabootování auta
- zastrčim klíček do nulté polohy
- sešlápnu spojku - pokud je řazení na neutrálu, tak nemusím, ale pro
jistotu (jinak by mi to chcíplo). Spojka je pedál úplně vlevo, ovládá ho
levá noha.
- otočím klíčkem do první polohy - svítí světýlka. Počkám, až některé z
nich zhasne.
- otočím klíčkem na chvíli do druhé polohy (vrátí se sám) - zapne se
motor. Je to slyšet. Klíček se vrátí do první polohy.
- počkám, až zhasne kontrolka sycení (červená, pouze v benzínových autech)
A můžu jet.
Na tomhle nabootovaném stavu je perfektní, že se nemusí nic dělat, ale motor
běží (je to jako démon [na Windows služba]). Auto stojí, nehýbe se a je slyšet
motor.
Rozjezd
Těžký jak sviňa.
Předpokládám, že mám nabootováno a motor běží.
- zkontroluju ruční brzdu, případně si odbrzdím (napřed maličko nahoru,
pak zmáčknout čudlík a pak dolu)
- sešlápnu spojku (to je mimochodem strašně užitečnej pedál, skoro jak
klávesa Escape)
- zařadím jedničku (nebo zpátečku, když couvám)
- přidám pravou nohou trochu plyn (pedál úplně vpravo) a držim ho přidanej
- pomalu pouštím spojku. Má jedno místo, kde začíná zabírat, tak si tam s
ní hraju. Vypínám a zapínám -- rychlost při rozjíždění se reguluje spojkou,
plyn držím konstantně.
- a jede to. Pustím spojku, položím si levou nohu vedle pedálu.
- můžu přidat plyn. Auto jede dopředu rovně a je slyšet motor.
Zastavení
- sundám nohu z plynu, začne to zpomalovat
- sešlápnu spojku, aby to nechcíplo
- sešlápnu brzdu, až do úplného zastavení
- mám-li něco jiného než jedničku, tak podřadím na jedničku, abych to pak
mohl zase rozjet (případně chci-li to haltnout, tak neutrál)
Mělo by to stát a já mám sešlápnutou spojku. Motor stále běží.
Vypnutí auta
Předpokládám, že mám zastaveno, mám sešlápnutou spojku (viz výše Zastavení) a
stojím na brzdě.
- vyřadím na neutrál
- pustím spojku. Když jsem na rovině, můžu pustit brzdu. Auto stojí a
nehýbe se.
- otočím klíčkem xobě, vypne se motor
- najdu ruční brzdu a zatáhnu s ní nahoru až na doraz. To můžu udělat i
kdykoliv dříve.
Auto stojí, nehýbe se a je potichu.
Restart auta
Nepoužívá se.
Vynucený restart auta
Občas to spadne, lidově se prý říká, že to auto "chcíplo". V tom případě je
potřeba otočit klíčkem do nulté polohy a potom do první a do druhé polohy. Fígl
je v tom, že tou druhou polohou se aktivuje elektrický pohon motoru, který
způsobí opětovné naběhnutí systému.
Zatáčení
Takže jedu.
- rozhodnu se, že budu zatáčet (nesmějte se, to je důležité)
- pokud je potřeba blikat, zablikám páčkou vlevo vedle volantu. Hýbe se s
ní tím směrem, kterým pak budu točit volantem.
- pokud se při blikání spustí stěrače, tak se mělo pohnout jinou páčkou na
druhé straně volantu. Stěrače se vypínají tou samou páčkou, co se zapnuly,
(to je ta páčka, která nebliká).
- trochu zpomalím, většinou sundám nohu z plynu (z kopce přibrzdím)
- otočím volantem. Hodně.
- za zatáčkou podle potřeby srovnám volant (vypne se blikání) a přidám
plyn
Jízda z kopce
Nesmím mít zmáčknutou spojku, jinak se to moc rozjede. Přibržďuje se brzdou
(prostřední pedál -- aneb levý pedál pro pravou nohu).
Řazení za jízdy
- zjistím, co mám za rychlost (časem to prý poznám po hmatu)
- rozhodnu se, že budu řadit a na kterou rychlost (nesmějte se, to je
důležité)
- uberu plyn, prakticky dám nohu z pedálu
- sešlápnu spojku (můžu i rychle)
- zařadím pákou novou rychlost
- pustím spojku (středně rychle nebo i pomalu)
- přidám si plyn
Podřazování nebo řazení, když jedu z kopce:
- rozhodnu se, že budu řadit, a na kterou rychlost
- je-li potřeba, pak pravou nohou přibržďuju
- levou sešlápnu spojku
- hned potom zařadím tu novou rychlost
- pustím spojku (raději pomalu, aby to necuklo)
Auto jede dál a má zařazenou jinou rychlost.
Kdy jakou rychlost
- Jedničkou do třicítky
- dvojkou do padesátky
- trojkou do sedmdesátky a v obci
- dál nevím, prý podle zvuku
- zpátečkou dozadu.
Když se jede do kopce, tak je potřeba jako deset nebo dvacet km/h odečíst.
Kde je která rychlost
Řadí se řadící pákou, to je ta věc vpravo od sedadla. Dá se splést s ruční
brzdou, ale ruční brzdou nejde kvedlat do stran, a tak se to pozná i po hmatu.
Skoro všechna malá auta (říká se jim osobní) to mají stejně, akorát zpátečka
je většinou jinde, než čekám. Často je na páce i obrázek. Hlavní fígl spočívá v
řazení trojky, což je jen a pouze posunutí řadící páky dopředu.
Tohle jsem se naučil dneska. Vzhledem k tomu, že to bylo prvního září
(spousta dětí v ulicích) a rovnou jsem ujel asi šest kiláků, to byla společensky
dost nebezpečná atrakce. Tak teď ještě pár hodin autogenního tréninku a mám to v
krvi. Yuhů!
Další: Druhá lekce řízení auta